divendres, 5 de juny del 2020

Divendres, 5 de juny de 2020

I ja tornam ser a divendres. Corregim la fitxa de Castellà d'ahir:

6  Zeus: nombre propio, concreto, masculino, singular.
Cadenas: nombre común, concreto, individual, contable, femenino, plural.
Prometeo: nombre propio.
Gente: nombre común, concreto, colectivo, contable, femenino, singular.
Agua: nombre común, concreto, individual, no contable, masculino, singular.
Remordimientos: nombre común, abstracto, individual, no contable, masculino, plural.
Fuego: nombre común, concreto, individual, no contable, masculino, singular.
Roca: nombre común, concreto, individual, contable, femenino, singular.
Monte: nombre común, concreto, colectivo, contable, masculino, singular.
Dolor: nombre común, abstracto, individual, no contable, masculino, plural.

7Adjetivo positivo       Adjetivo superlativo
            sabio                    sapientísimo
            fuertes                  Fortísimos
            triste                     Tristísimo
            débil                     Debilísimo
            sagrado                Sacratísimo
8 Respuesta libre.
9  Determinantes demostrativos: ese, aquel, aquellas, estos.
Posesivos: nuestra, mi, sus, vuestro.
Interrogativos: cuántas, qué.
10  Ese (distancia media), aquel (lejos), aquellas (lejos), estos (cerca).
11  Demás: se escribe con tilde porque es una palabra aguda que termina en -s. Medida: no se tilda porque es llana acabada en vocal. Asomó: se tilda porque es aguda y acaba en vocal. Vio: no se tilda porque es monosílaba. Seguía: hiato formado por una vocal débil acentuada (i,u) junto a una vocal fuerte (a,e,o). Águilas: lleva tilde porque es esdrújula. Fuertes: no lleva tilde porque es llana y acaba en -s. Compasión: lleva tilde porque es aguda y acaba en -n. Artista: no lleva tilde porque es llana y acaba en vocal. Héroes: lleva tilde porque es esdrújula. Relámpago: lleva tilde porque es esdrújula. Día: un hiato formado por una vocal débil acentuada (i,u) junto a una vocal fuerte (a,e,o).
12  Respuesta libre.
13  Fuertemente, débilmente, mayormente, tristemente, fácilmente, actualmente y comúnmente.

De Català farem la següent fitxa, és llarga, però hi ha fins diumenge. Bon cap de setmana a tots i totes!
1 Tria un d’aquests indrets de les Illes Balears, cerca’n informació i crea un fullet turístic amb un títol atractiu.
A Eivissa
B Maó. 
2 Assenyala el subjecte i el predicat d’aquestes oracions.
– La meva germana Catalina estudiarà psicologia a la UIB.
– Ens han explicat el funcionament de la fàbrica els nous treballadors.
– La cusseta jove no aturà de córrer durant el passeig.
3 Copia el nucli del subjecte i el del predicat de les oracions de l’activitat2
4 Classifica els noms següents en la graella.
figuera – arròs – pinar – poma – botifarró – alegria – Maó – nin – equip  Formentera – orquestra – abella – eixam – tendresa – ca – por
Comú   Propi   Col·lectiu   Abstracte
    …       …           …               …
5 Col·loca cada adjectiu al costat del nom que li correspon.
matineres – negra – tendres – còmoda – amargues –  joves – tendra – negre
butaca …
ametlles …
boires …
espinacs …
nit …
jersei …
lleones …
 herba …
6 Completa les oracions en el quadern amb els determinants indicats. –  (article indefinit) ... dona amiga de (possessiu) ... mare ens ha duit (numeral partitiu) ... síndria. –  (Demostratiu) ... nines de les jaquetes vermelles són les (possessiu)  ... noves veïnes del (numeral ordinal) ... pis.
7 Indica en quin grau estan els adjectius d’aquestes oracions. – Talla el formatge tendre en daus més petits que una oliva. – Aquesta coca salada del padrí és boníssima. – L’aigua de la cisterna és menys freda que la de la nevera. – Aquest pa negre és tant bo com el blanc del forn del cantó.
8 Posa els signes de puntuació que manquen en aquestes oracions.
a)  He posat al senalló unes prunes un meló una panada i dos entrepans
b) El padrí m’ha dit Tomeu a les cinc hem d’anar a dur el ca al veterinari
c) Joan Alcover 1854 – 1925 és l’autor del poema «La Balanguera»
9 Completa aquestes paraules amb a o e. poem... torr... setman... rellotg... artist... febr... fletx...  llebr...
10 Copia les oracions i accentua’n les paraules que ho necessitin. – Mon pare m’ha ajudat a fer un exercici de matematiques molt dificil. –  En Macia, na Silvia i na Monica han anat a Mao d’excursio amb autobus de linia. – T’agrada escoltar musica clàssica? A mi sí, n’escolt cada dia. – La meva experiencia de fotograf a America ha estat fantastica. – La recepta del pastis de tomatiga i alberginia es molt facil de fer.
11 Escriu el determinant el, la, l’, en o n’ davant de cada nom. … Aina … universitat … ordinador … ase … illa … Úrsula … Arnau … ungla … essa sorda … Judith … Hilari … humanitat
12 Reescriu aquestes oracions fent les contraccions adients. – La desfilada de carrosses es farà (per + el) centre de la vila. – Feia voltes (a + el) camp de futbol quan va començar a ploure. – Aquest canet és (de + el) nin que juga amb la pilota.
13 Defineix aquestes paraules. a) Noms: trombó, auró. b) Adjectius: pobre, fat.
• Ara compara les teves definicions amb les del diccionari.
14 Tria algunes d’aquests paraules i crea un poema de dues estrofes de quatre versos amb rima consonant. àncora – timó – veler
 mariner – flor – mel abelles – farigol
.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada