dimarts, 12 de maig del 2020

Dimarts 12 de maig de 2020

Bon dia a totes i tots. Avui toca Català. Abans, però, posarem la correcció de la fitxa de Castellà. De Socials, podeu practicar i corregir les possibles errades amb dos enllaços que vaig afegir a l'entrada d'ahir. Consultau-los si no els heu vist.

1 El narrador o narradora y su abuelo.

2 Porque los chinos inventaron la imprenta, que es la máquina con la que se hacen libros.

3 Que las letras se disfrazan y toman la forma que conoce la persona que lee el libro.

4 Interestelar: se dice del espacio comprendido en medio de dos o más astros.
Extrasolar: que está fuera del sistema solar.
Subterráneo: que está debajo de la tierra.

5 a) Que no muestra respeto: irrespetuoso
b) Que no es continuo: discontinuo

6 Ilusión    espuma    Rosa    pestaña    arboleda

7 Respuesta libre. Por ejemplo: María tenía ganas de pisar la arena y volver a contemplar el pinar de su pueblo.

8 jamón azúcar académico almíbar

9 Respuesta libre. Por ejemplo: Érase una vez, una pequeña niña que soñaba con llegar a la Luna...

Ara posarem la fitxa d'avui. Ja sabeu que el dictat el podeu triar vosaltres i que us pot ajudar un familiar o un amic/amiga (Ara ja sí). El podeu preparar i, després de fer-lo, corregir. Si voleu, podeu fer el que us pos com a model.

1  Dictat.

2  Escriu V (vertader) o F (fals) al costat de cada afirmació.
a) Totes les oracions estan compostes exclusivament de predicat i verb.
b)  Quan en una oració no apareix el subjecte però se sobreentén es diu que és elíptic.
c) El nucli del predicat és un nom, per això es diu predicat nominal.
d) El verb pot estar acompanyat d’altres paraules que complementen la informació.

3 Marca les oracions que tenen subjecte elíptic.
El meu padrí parla francès.
He vingut caminant des de ca la tia Francina.
Hauries d’anar a tallar-te els cabells.
Realment tu penses que no sé anar amb bicicleta?
Farem el torró d’ametlla torrada amb la recepta de madó Coloma.

4  Subratlla el subjecte de cada oració i encercla’n el nucli.
a) Els dos coloms volaven per devora el campanar.
b) La conductora del bus quinze és molt simpàtica.
c) Vendreu a la platja tots vosaltres?
d) La pluja ha afectat molt les vinyes d’Eivissa.
e) El rentaplats fa un renou molt estrany.

5  Completa aquests sintagmes nominals amb un predicat que hi concordi.
a) Els veïns del segon
b) Les oliveres de Sóller
c) El cotxe de la veïna
d) Assumpció, 

6  Completa les paraules següents amb a o e.
muscl  prestatg  poem resoldr viatg
uniform maquillatg amarg calaixer maquinàri

7  Escriu en singular cada grup de paraules.  les alzines:   les places:  unes conferències: 
unes joves:  les moreres:  aquells pirates:

8  Omple cada oració amb un neologisme de la llista. xat – caputxino – dopatge – flaix
a) Cambrer, ens pot posar dos cafès amb llet i un           , per favor?
b) Els guanyadors de la cursa de relleus passaran el control de       .
c) Ja m’ha tornar a sortir malament la foto. No he pensat a posar el       .
d) Vaig sortir del               perquè no m’interessaven gens les converses.

9  Utilitza l’estrangerisme adequat per completar cada oració. camerino – futbol – tanc – restaurant
a) Les actrius repassen el paper al seu
b) En aquest              serveixen un arròs melós extraordinari.
c) A Alemanya han convertit un          en una peça de museu.
d) El             femení és l’esport que més llicències ha augmentat enguany.

10  Anota el nombre de síl·labes de cada vers d’aquest poema i indica’n la rima.
 Vinyes verdes vora el mar (fragment)

Vinyes verdes vora el mar
ara que el vent no remuga,
us feu més verdes i encar
teniu la fulla poruga,
vinyes verdes vora el mar.

Vinyes verdes del coster,
sou més fines que la userda
verd vora el blau mariner
vinyes amb la fruita verda
vinyes verdes del coster.                          Josep M. Segarra

Dictat activitat 1
La mestra de Matemàtiques ens ha fet una classe de geometria. Hem estudiat l’angle recte i l’angle agut. També ens ha presentat un esquema del triangle i dels seus elements. Els dibuixos que ha fet a la pissarra eren ben clars. Tot i així, quan he arribat a casa, m’he fet un quadre comparatiu, amb cada figura geomètrica i les seves característiques. Aquest tema se’m dona bé i vull treure bona nota.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada