dimarts, 5 de maig del 2020

Dimarts 5 de maig

Bon dia a tots i totes. Esper que hagueu passat un bon cap de semana i que hagueu gaudit de les primeres sortides del confinament. Anem per feina!. Primer de tot, penjarem les respostes de la fitxa de dijous, corregiu-la i ara posaré la d'avui.

1 Dictat.
Podieu fer qualsevol text que algú us dictés.

2 a) V; b) F; c) V.

3 a) Jordi, treu el fems. b)  No sé si / Potser avui la mestra d’Educació física… c) T ant de bo el dia de l’excursió a Santa Agnès faci bon temps.

 4 —Senyora Maria, m’han dit que el seu net va guanyar el torneig d’escacs. Enunciativa —Sí, i tant, no m’ho puc creure! Exclamativa —On es va celebrar el torneig? Interrogativa —No ho sé ben bé; crec que era en un poble d’Eivissa. Dubitativa —M’encantaria poder-li fer una bona entrevista. Desiderativa —Idò, telefona’l i quedau. Imperativa

5 a) Deixa de badocar per la finestra! b) Bon dia, em pot dir on venen les entrades?  c)  Ah no! Anar sense sabates per aquí, no! Et vols clavar totes les espines?

6 a) Mercè, on has deixat el telèfon?  b)  Na Marta, na Sílvia, n’Aurora i en Rafel participaran en la cursa. c)  He tret una nota boníssima, és a dir un excel·lent.

7 Aquest genoll està inflat; posa’t aquesta pomada.   b)  Na Marina, l’advocada, té el despatx a Sencelles; en Jaume, son pare, a Santa Eugènia.  c)  Aquesta col ofegada és extraordinària; me n’has de passar la recepta.  d)  Vendré a dinar devers les dues; si ho veig just, enviaré un missatge.

8 a)  El diccionari general recull el significat de les paraules d’una llengua ordenades alfabèticament.   b)  Hi ha altres diccionaris més específics: de sinònims i d’antònims, ortogràfic i de pronúncia o de locucions i frases fetes. c)  Els diccionaris tècnics defineixen els termes específics d’un camp concret. d)  Els vocabularis donen l’equivalent de les paraules en una altra llengua.

9 Excel·lent: sinònims i antònims. Ficar cullerada: locucions i frases fetes. Síndria: vocabulari. Ge-o-gra-fi-a: ortogràfic.

10 Resposta oberta.

Avui toca Castellà. Farem la següent fitxa:

1 Rodea los prefijos de estas palabras y relaciona cada una con su significado:
intercalar:   Trazar una raya por debajo de las palabras o partes de un texto que se quieren destacar.
subrayar:    Volar por encima de alguien o de algo, como un lugar, una ciudad o un territorio.
sobrevolar: Poner algo entre otras cosas.

2  Completa las siguientes instrucciones sobre cómo cargar un lavavajillas: cubiertos, comida, inferior, brazos, tazas. 1. Quita los restos de  de la vajilla. 2. Introduce en la parte  las piezas más sucias. 3. Coloca los  en el cestillo. 4. Mete los vasos,  y cuencos en la parte de arriba. 5.  Asegúrate de que ningún objeto impida que los  del aparato puedan girar.

3 Subraya los nombres de las oraciones y rodea de qué tipo son:
 a) Me gustaría viajar a Egipto.  (común/propio)
 b) El rebaño se desperdigó.  (individual/colectivo)
 c) Echa un poco más de arroz.  (no contable/contable)
 d) Valoro mucho la amistad.  (abstracto/concreto)

4  Relaciona las columnas:
Tipos de palabras                           Llevan tilde                          Ejemplos
Agudas        Pájaro, cáscara, rótulos.        Cuando terminan en consonante, que no sea -n o -s.
Llanas          Trébol, césped, lápiz.            Cuando terminan en vocal o en las consonantes -n o -s.
Esdrújulas    Colchón, parchís, sofá.

5  Explica qué tipo de personajes suelen protagonizar las fábulas y cómo se llama la enseñanza final con que terminan:

De Naturals, com que ahir no era lectiu i tenim feina de Socials, aquesta semana no posarem tasca.
Salutacions!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada