dimarts, 28 d’abril del 2020

Dimarts 28 d'abril

Bon dia a totes i a tots!
Avui toca Català, així que farem la següent fitxa:

1  Llegeix el text i respon les qüestions.
a) Qui és el protagonista del text?
b) Qui conta la història?
c) A quina part de la història correspon aquest fragment? Justifica la resposta.

Faré tard! He perdut més temps del que calia llegint els últims correus que m’han arribat. N’hi havia un altre d’aquell ximplet que no es cansa de preguntar-me sempre el mateix: «I tu Felip, que et penses que ets tan llest, et veuries amb cor de trobar una agulla en un paller?» Quina bestiesa! Ni em penso que sigui tan llest, jo, ni se m’ha acudit mai buscar cap agulla en un paller, ni... Toco de peus a terra, miro el rellotge i m’esvero perquè recordo que avui la meva Vespa, tan eixerida, no em podia treure les castanyes del foc. Fa un parell de dies no hi va haver manera d’engegar-la, pobrissona, per més que li ho demanés amb bones paraules. I no vaig tenir cap més remei que fer-la visitar pel mecànic del barri, que és el seu metge de capçalera i que la coneix com si l’hagués fabricada. [...]
Joaquim Carbó. Les vacances d’en Felip Marlot. Ed. Barcanova.

2  Continua la història anterior.

3  Escriu tres noms de cada classe.
concrets:
abstractes:
individuals:
col·lectius:
comuns:
propis:

4  Completa la graella. 
Masculí singular       Femení singular      Masculí plural         Femení pl.
          blau
                                          aïllada
                                                                         grossos
                                                                                                     meravelloses

5  Subratlla el subjecte i el predicat de cada oració.
a) Mon pare ha cuinat unes albergínies a la padrina.
b) Les teves amigues acompanyen les germanes a classe?
c) Tu has canviat una roda a la bicicleta?
d) Cada estiu la meva família celebra una festa.

6 Encercla el nucli del subjecte i el nucli del predicat de les oracions de l’activitat 5.

7 Escriu la persona, el temps i l’infinitiu de cada forma verbal.
anirem:
surt:
col·leccionam:
sabíeu:
tornaran:
escric:
llegeixes:
podies:
dormireu:

8  Completa les oracions amb adverbis de lloc i de temps.
a)  Na Marisa i na Mar han arribat  a classe.
b) Col·loca el llibre  del prestatge i les revistes  la taula.
c) No trob  les meves ulleres noves  les he deixades  .
d)  vaig guardar la capsa  l’armari.

9  Apostrofa les expressions que ho necessitin.
el+artista  el+ocell  la+aranya
la+unió  el+corb  de+humitat
et+acarona   de+aire  em+ordena

10  Completa les paraules com correspon.
• Amb s o z.
sen ill    tre or    co í   re um   pin ell
prince a   ti ores    ebra     mu eu    quin e
• Amb ss, c o ç.
eri ó    irera    pla a   profe ora   velo
re epta    ma apà    co iol    auda     velo itat
• Amb j, g, tg o tj.
bo a    pla a    taron es    uliol      an ines
mon eta    plu ós    gara e     corre a       irafa
• Amb x, ix, tx o ig.
co í    capu a    escabe    plovisque     arop
pe era      por o      despa      bo        car ofa
• Amb b o v.
al ocat   om er      re ista      con it       o lit
estuari       co ertor     ca aller       co a       po resa

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada